Adolf Lundin  Vi minns Adolf Lundin - en av Sveriges främsta entrepenörer genom tiderna, en föregångsman som tidigt insåg att oljan inom kort tid skulle övergå från
  att vara en ständigt flödande energiresurs till att vara en bristvara som skulle bli allt mer värdefull.
  Energiminnesfonden.se delar ut sitt årliga Energiminnespris till en förtjänt organisation eller individ på Adolf Lundins dödsdag den 30 september.

Högt oljepris skadar återhämtning - favorit i repris

Användarbetyg: 5 / 5

Markera som aktivMarkera som aktivMarkera som aktivMarkera som aktivMarkera som aktiv
 
Publicerad söndag, 04 december 2011 Skriven av Svempa

Den som läser nedanstående artikel, som ursprungligen publicerades i GP våren 2004, får nog ett lite bättre perspektiv på dagens oljepris och de spådomar från olika håll som nu florerar om att världsekonomin återigen hotas av alldeles för dyr olja.

Originalartikeln kan ses i fotokopia om man klickar på "Läs mer"-länken under artikeln.

Högt oljepris skadar återhämtning

Råoljan är farligt dyr igen. Om priset biter sig fast kring 40 dollar fatet är det illa för världsekonomin. Trycket är stort på oljekartellen OPEC.

oljepris2_2004

Inför kriget i Irak var den gängse sanningen att oljan snart skulle bli billigare. En gynnsam kombination av fred och en ökad tillgång på irakisk olja skulle få oljepriset att falla till cirka 25 dollar fatet.

Som bekant stötte den USA-ledda alliansen på problem i Irak Därmed blev också spådomarna om oljepriset fullständigt felaktiga.

A N A LY S - Björn Carlsson om oljepriset

I stället för att bli billigare är oljan nu dyrare än i mars 2003.

I USA är den till och med lika dyr som under oljekrisen i början av 1990-talet. Efter Iraks invasion av Kuwait kostade oljan som mest 41:15 dollar per fat. Denna nivå nåddes åter i slutet av förra veckan.

Men för att hitta riktigt svindlande oljepriser på uppemot 60 dollar fatet måste man gå tillbaka till den andra av 70-talets två stora oljekriser. Och omräknat till dagens penningvärde var oljan då ännu mycket dyrare.

Den så kallade Brentoljan, handlad i London, är som vanligt lite billigare än motsvarande amerikanska olja. Men tendensen med stigande priser är densamma.

Dyrare olja skadar världsekonomin av flera skäl:

• Företag och hushåll får högre utgifter när priset stiger på olja, diesel och bensin. Ett olje- och bensintörstande Europa drabbas dessurom extra hårt när dollarn, som nu, stärks mot euron och kronan. Handeln med olja sker nämligen uteslutande i dollar.

I fredags meddelade SAS att man tänker höja biljettpriserna, eftersom bränslet har blivit dyrare. Flygbolagen hoppas kunna skjuta över stigande bränslekostnader på konsumenterna.

• Dessutom blir räntorna högre om inflationen tar fart. Prognosmakarna drömmer åter mardrömmar om inflationsspöket.

Vill det sig illa dämpas alltså hushållens konsumtion och företagens investeringsvilja av högre oljepris.

Självfallet finns det även de som gynnas av att oljan är dyr. Oljebolagen är givna vinnare. Till vinnarna hör också företag som transporterar olja, exempelvis rederierna Broströms och Concordia.

Men varför är råoljan överhuvudtaget så dyr?

Vi har redan varit inne på det.

• Oro över utvecklingen i Mellanöstern. Nyligen saboterades en viktig oljeledning som transporterar råolja fran Iraks södra oljefält till hamnstaden Basra. Det finns en utbredd oro att Saudiarabiens oljeindustri ska skadas av terrordåd. Mellanöstern står för cirka en tredjedel av världens oljeproduktion.

Enligt tidningen Wall Street Journal har rädslan för terrorism fått ett fat olja att bli  5-8 dollar dyrare.

• Opecs minskade produktion. Länderna i oljekartellen har enträget hävdat att de pumpar upp tillräckligt med olja. För inte så länge sedan bestämde sig Opec till och med för att minska produktionen. Till saken hör att Opec-länderna har önskat ett högre oljepris för att kompensera sig för de senaste årens svagare dollar.

I förra veckan kom det däremot signaler om att Opec senast vid ett möte den 3 juni, kanske tidigare, är berett att tvärtom släppa ut mer olja på världsmarknaden.

• Ökad bränslekonsumtion. Världsekonomin växer snabbare än tidigare. Kinas höga tillväxt sätter tydliga spår. I USA, världens överlägset största oljeslukare, börjar nu den stora bilåkarsäsongen.

• Relativt små lager av bensin och olja. De amerikanska lagren är mindre än normalt.

När toppar då oljepriset denna gång?

Många bedömare hoppas att toppen passeras just i denna stund. Det vill säga att de nya signalerna från Opec ska få oljepriset att sjunka. Men terrorfaktorn är minst sagt svår att bedöma.

En tröst för västvärlden är dock att den inte är lika oljeberoende som för 25 år sedan.

 

oljepris_2004

 

oljepris3_2004

Träffar: 2272