Energiminnespriset 2010

Diskussioner kring Energiminnespriset, dess mottagare, principer för utdelning osv.

Energiminnespriset 2010

Inläggav Svempa » 05 jan 2011 20:39

Energiminnespriset 2010, som uppgick till 25 000 kr, tilldelades professor Kjell Aleklett (prissumma 10 000 kr) samt en skola i Banyuwangi i Indonesien (prissumma 15 000 kr).

Vad gäller "skolprojektet" hade vi lite kommunikationsproblem med Tgvara till en början, men det ordnade sig efter hand och efter lite diskussioner kring upplägget kunde prissumman utbetalas den 20 december. Samtidigt fick Tgvara i stort sett fria händer att välja hur prissumman skulle användas för skolans och elevernas bästa.

Till professor Aleklett avsändes följande mejl den 15 november:

"Hej Kjell!

Härmed har jag nöjet att meddela dig att du i en omröstning bland Energiminnesfonden.se:s medlemmar blivit utsedd till mottagare av vårt Energiminnespris för år 2010. Av den totala prissumman på 25 000 kr erhåller du 10 000 kr, priset delas alltså mellan dig och en hjälpbehövande skola i Banyuwangi i Indonesien. Motiveringen är ditt förtjänstfulla och uthålliga arbete för att via seriös forskning verifiera samt sprida information om de fossila bränslenas begränsade tillgång i framtiden.

Mer information om Energiminnesfonden.se hittar du på vår hemsida http://www.energiminnesfonden.se , men kortfattat är vi en ideell förening vars fullständiga namn är "Energifonden till Adolf Lundins minne (ideell förening)". Vår verksamhet bygger på att medlemmarna lånar ut kapital med viss bindningstid och det årliga överskottet av kapitalförvaltningen går sedan till något behjärtansvärt ändamål som beslutas i en medlemsomröstning. Vår verksamhet påbörjades år 2007 och priset har endast delats ut en gång tidigare. Energiminnespriset 2008 gick till organisationen Star for Life, se http://starforlife.org/ , som ägnar sig åt att bekämpa HIV och AIDS i Afrika. Energiminnespriset 2009 kunde inte delas ut då förvaltningen under 2008 gick med underskott pga finanskrisen. Förvaltningen sedan dess har varit mer lyckosam och vårt förvaltade kapital uppgår nu till över 600 000 kr.

Vi skulle helst vilja dela ut priset i samband med något av dina framträdanden i Sverige, t ex något offentligt föredrag. Därför vore det intressant att veta om du har något sådant planerat under den närmaste framtiden. Om så inte är fallet, eller om du ser det som mindre lämpligt, är vi givetvis öppna för andra förslag. Det vore dock trevligt ur min egen synpunkt att få lämna över priset personligen.

Såvitt jag kan förstå är du just nu i Australien, men jag ber dig höra av dig när du är tillbaka i det svenska vintermörkret.

Bästa hälsningar
Sven H Bankel
ordförande i Energiminnesfonden.se"

Svar med acceptans erhölls en månad senare, den 15 december:

"Hej och förlåt att jag inte svarat tidigare. Jag känner mig hedrad och tackar ja till priset. Under Energitinget skall det vara en sesion om Peak Oil. Det kan kanske vara ett lämpligt tillfälle. På min blogg kan ni läsa om allt som jag gör i Australien.

mvh Kjell"

Prissumman utbetalades strax före jul. Länk till professor Alekletts blogg finns i den horisontella menyn högst upp på sidan, men jag ger den här också: http://aleklett.wordpress.com/ .
Användarvisningsbild
Svempa
Site Admin

Re: Energiminnespriset 2010

Inläggav Svempa » 08 jan 2011 22:38

Vid omröstningen om mottagaren av Energiminnespriset för 2010 hade vår medlem Tgvara nominerat ”en skola i Banyuwangi”. Hans förslag vann anklang bland medlemmarna och fick flest röster, vilket innebar att 15 000 kr av de totalt 25 000 kr som priset bestod av tillföll skolan.

Banyuwangi är namnet på en administrativ region belägen längst österut på ön Java i Indonesien. Många vet nog att Indonesien är världens mest folkrika muslimska land, med en befolkning som närmar sig 250 miljoner. Detta med en yta som endast är fyra gånger större än Sveriges. Indonesiens valspråk är ”Enighet i mångfald” vilket väl illustrerar det faktum att landet enligt Wikipedia består av 17 508 öar, varav 6 000 är bebodda, och har nästan lika många folkgrupper, språk och även religioner trots att Islam som sagt är helt dominerande.

Valutan heter rupiah, och 1000 rupiah motsvarar lite drygt 75 svenska ören. Våra 15 000 kr motsvarar alltså mellan 19 och 20 miljoner rupiah (mer exakt 19 580 000 enligt Yahoo!).

Java är världens mest folkrika ö, och befolkningstätheten på Java är cirka 1 000 personer per kvadratkilometer. Ytan är 139 000 kvadratkilometer, vilket alltså innebär att Javas befolkning uppgår till nästan 140 miljoner, eller drygt hälften av Indonesiens hela befolkning. Banyuwangi har något mer än en tiondel av Javas befolkning, 2006 uppskattades folkmängden till drygt 1,5 miljoner.

Banyuwangi, eller kanske mer korrekt Banyuwangi Kota, är också namnet på regionens största tätort, som ligger längst österut mycket nära den berömda turistön Bali där bara en smal havsremsa skiljer öarna åt. Och det är alltså där ”vår” skola finns.

Bild
Användarvisningsbild
Svempa
Site Admin

Inläggav Svempa » 08 jan 2011 23:32

Nu överlåter jag ordet till Tgvara, med så lite redigering som möjligt av hans första projektrapport som kom den 28 december:

En kort rapport från ett varmt o skönt Banyuwangi!

När jag kontaktade "vår skola" så fick jag snabbt klart för mig att den var avsevärt större än vad jag föreställt mig.

Jag trodde att det var c:a 150 elever, men verkligheten är nästan 500 st! Varav hälften går från 7 till 14 o andra hälften går 14 till 20. Veckan därpå så byter man skift!

Det medför att problemen naturligtvis är större än vad jag räknat med.

Har pratat med lärare från Rektorn o nedåt, alla har naturligtvis önskemål om hjälp med utrustning eller böcker på deras eget område.

Som exempel så önskar sig engelskläraren (som inte kan prata begriplig engelska) ett par datorer med engelska övningsprogram.

Alla är dock överens om att det största problemet är att en stor del av föräldrarna ej har råd med de kostnader som skolgången medför!

Skolan håller med läroböcker, men övningsböcker o skriv o räkneböcker samt den obligatoriska skoluniformen får föräldrarna betala. Då inte skolgången är obligatorisk så medför det att föräldrarna tar eleverna ur skolan pga brist på pengar!

Färre elever medför i sin tur att skolan får mindre pengar från kommunen!

Jag har därför självsvåldigt bestämt att det bästa vi kan göra är att stödja de som identifieras som liggande i "riskzonen".

Genom att titta på listorna över de som ej betalt för förra terminen ännu (skolan låter dem slira så länge som möjligt) har 75 elever utvalts, dom kommer på måndag att få övningsböcker o skriv o räkneböcker från Energiminnesfonden!

Samtidigt kommer dom att storleksbestämmas för "Skolkläderna". Skolkläderna o tillhörande skor är ett kapitel för sig!

Som jag fattat det så kom bruket av skoluniform till för att de fattigare inte skulle behöva skämmas för "enklare klädedräkt", här får man inte gå i skolan utan den obligatoriska skoluniformen. Här funkar det alltså som så att skoluniformskravet stänger ute de fattigaste!

De förut nämnda böckerna verkar preliminärt kosta något mindre än 8 millioner,
våra 15 tusen svenska är ca 19 millioner. Vi får pris på kläder o skor om ett par dar!

Min hustru, fru tgvara, har blivit mycket entusiastisk för projektet så hon har lovat att hon, dvs jag skall skjuta till det som fattas. Men jag antar att vi kan skicka ut ett "tilläggstigg" till våra medlemmar!

Hustrun som är kines men från Malaysia pratar "Bahassa Malay" som är närbesläktat med ”Bahassa indones". Ungefär som svenska o danska om jag förstått rätt!

Bifogar några bilder från hemmiljö för 2 av skolans elever, det finns förstås dom som har det bättre, men också dom som har det ändå sämre!

Mamman på bilden har en pojke i första klass o en flicka i tredje, dessutom en som skulle gått i 6an men som av medelbrist tagit ur skolan, denne jobbar nu hos en närbelägen kycklings- uppfödning!

Hälsar Tgvara

Bild
Hemma hos en familj med två skolbarn.
Bild
Duschanordning.
Bild
Husets exteriör.
Bild
Bild från köket.
Bild
Ännu en bild från köket.
Bild
Tvättställ.
Bild
Vattenbrunn.
Bild
Uppfordringsanordning.
Användarvisningsbild
Svempa
Site Admin

Inläggav Svempa » 08 jan 2011 23:57

Mer info från Tgvara i nytt mejl den 28 december:

Här har man läsår start från 1a juni, o vi kom naturligtvis in så att vi hamnade i bakvatten på avslutning av första = höstterminen, bild bifogas! Nästa termin startar på måndag januari 3, vi skulle åkt tillbaks till Bali nån dag tidigare men har ändrat så vi kan övervara starten av terminen o se o lära hur det går till!

Oxå bild på "Besättningen" Från vänster, fru tgvara o sen Twin som är från Thailand o sen 20 år gift med Jörg Jepsen från Tyskland! Mycket trevligt o pålitligt par! Vi har bott i grannhuset ett par år men nu släppt det, vid besök så bor vi hemma hos dem!

Återkommer snarast!

Tgvara

Bild
Avslutning.
Bild
Vårat gäng på plats, från vänster fru Tgvara samt vännerna Twin och Jörg Jepsen.
Användarvisningsbild
Svempa
Site Admin

Inläggav Svempa » 09 jan 2011 01:53

Från mejl från Tgvara den 29 december:

Några fler bilder från "vår" skola!

Tgvara med fru hälsar från 29 gradigt Banyuwangi!

Bild
Prov.
Bild
Interiör skolsal.
Bild
Skolskylt.
Användarvisningsbild
Svempa
Site Admin

Inläggav Svempa » 09 jan 2011 02:03

Fler bilder i mejl från Tgvara, även detta den 29 december:

Fler hemma hos bilder från centrala Banyuwangi!

Yngsta sonen skall börja i skolan i Juni, något äldre går i 3dje klass!
En äldre = 15 år flicka togs ur skolan pga dålig ekonomi för 3 år sen, hon är nu gift med 33 årig man o på smällen!

Tgvara

Bild
Bild på huset.
Bild
Getkätte.
Bild
Get.
Bild
Familjebild.
Bild
Bild från köket.
Bild
Tvätt.
Användarvisningsbild
Svempa
Site Admin

Inläggav Svempa » 09 jan 2011 02:17

Ett tredje mejl från Tgvara den 29 december:

Idag har vi vart o jagat efter de skriv o räknehäften som behövs, efter en del besvär hittade vi grossistfirman vi var ute efter, men den var stängd. Enligt en grannbutik så brukar dom inte öppna förens 7 på kvällen. Så vi skall göra ett försök till!

Sen har vi vart o tagit upp med en tilltänkt skräddare för skolkläderna, han skall kolla tyg priser o komma med en preliminär prisindikation i morgon kväll. Samt följa med till skolan på måndag o spana in storlekar o att han har rätt tyg o mönster så att "våra" ej skiljer sig från de andras!

Hälsar Tgvara

Bild
Skräddaren.
Bild
Prisförhandling.
Användarvisningsbild
Svempa
Site Admin

Inläggav Svempa » 09 jan 2011 14:18

Den 3 januari 2011 mottog vi nedanstående rapport från Tgvara:

Rapport från Banyuwangi

Valutan här heter Rupiah.  1 rupiah är nästan ingenting, 1000 rupiah är ca 75 öre. 1 miljon rupiah är altså ca 750 svenska kronor!
En elev får betala 1000 R per dag för skolmaten (pengar medföres varje dag, ingen kredit beviljas).
En ung lärare tjänar 500.000 Rupiah i månaden. Rektorn tjänar 2.750.000 rupiah i månaden.

En ung lärare Zakki som är uppvuxen i området har tillsammans med andra lärare upprättat en lista på de 75 mest hjälpbehövande. Hos de flesta har han varit hemma o ”informerat sig” ! Målsättningen är att dessa skall förses med suddgummi, pennor, skriv o räknehäften samt de övningsböcker som skolan ej håller med.

Under dessa ”hembesök” visade det sig att föräldrarna till 4 elever tänkte ta dem ur skolan pga att de ej hade råd att ersätta de urvuxna skoluniformerna! För dessa 4 satte vi in en övertalnings o löfteskampanj o vår skräddare hann fixa fram skoluniform till alla utom en liten flicka som skall få den senare idag.  Hon fick efter viss övertalning av rektorn närvara vid dagens terminsstart!

Tillbringade nästan en hel dag med att få tag på 75 blyertspennor o 75 suddgummin, lyckades till slut. Nästa dag ordnade det sig på bara ett par timmar med att skaffa skriv o räknehäften!

Bild
Ovan ser vi Tgvara med rektor och lärare samt största delen av "våra ungar". Klicka här: http://www.energiminnesfonden.se/images/tgvara/tgvara_rektorolerareomostofourgang.jpg för större bild!

I dag måndag så har vi varit på skolan o tittat på skolstarten o betalat övningsböcker för våra 75 ungar. Ett stort antal mammor kom dit för att tacka, en del tårar fälldes!
Jag körde med att det bästa sättet att tacka på är att ungdomarna gör så gott de kan o helst lite bättre i skolan! De skriv o räknehäften vi köpt beräknas räcka hela året, övningsböckerna till terminslut i juni.

Mycket önskvärt vore att vi kunde förse hela ”gänget” med varsin uppsättning skoluniform till terminstarten i Juni. Det nya Läsåret startar här i Juni. Vår ”skräddare” var med på skolan o mätte alla 75 o kommer snarast med ett pris!

Vi fick ändra våra resplaner lite, hade tänkt åka tillbaks till Bali därifrån vårt flyg hem till KL går på onsdag morgon redan 1a januari men pga skolstarten 3 jan så ändrade vi för att inte skjuta över allt jobb på Twin. Så i morgon bitti åker vi färjan till Bali o sen en trälig 5 timmar bussresa till andra sida av Bali där kompis hus o flygfält är beläget!

Bild
Tacksamma mammor.
Bild
Skräddarn tar mått.
Bild
Skolbespisningen.
Bild
Klass 3.
Bild
Delar av de våra.
Bild
Informationsinhämtning.
Bild
Måttagning.
Användarvisningsbild
Svempa
Site Admin

Inläggav Svempa » 09 jan 2011 16:12

Styrelsen vill gärna framhålla att vi är MYCKET imponerade över all den tid och energi Tgvara har lagt ner på projektet hittills, och detsamma gäller förstås för övriga medlemmar av "teamet".

Vi förstår mycket väl att "aptiten växer medan man äter" och att mer pengar kan behövas för att nå de mål Tgvara beskriver, med 500 elever är behoven säkert hur stora som helst. Och självklart vill vi öppna för den möjligheten! Då det inte handlar om ett omedelbart behov kommer vi till att börja med att föreslå föreningsstämman (som preliminärt hålls med början den 22 februari) att vi av 2010 års vinstmedel gör en extra utbetalning till "skolprojektet", lyckligtvis har vi ett bra resultat från 2010 att luta oss mot och med den dokumentation Tgvara tillhandahållit borde ett sådant förslag ha goda utsikter att gå igenom!

Vi ser också fram mot skräddarens offert och eventuella andra behov som Tgvara kan komma att redovisa, vi är som sagt mycket glada över den entusiasm som "ledningsgruppen" visar för detta projekt!
Användarvisningsbild
Svempa
Site Admin

Inläggav Svempa » 02 jul 2011 17:56

Uppdatering, mejl från Tgvara den 4 maj 2011:

Hej Svempa!

Vi befinner oss sen i torsdags kväll hos Jörg o Twin i Banyuwangi!
Har av olika skäl inte kommit igång med skol projektet förens idag, måndag!

Från Kuala Lumpur till Banyuwangi !

Tittar man på en karta så ser det inte så långt ut!

MEN!!

8.00 Taxi hämtar upp oss i KL

9.10 Taxi anländer flygplatsen!

11.05 Flygplanet startar

14.05 Flygplanet landar Denpasar (Bali)

14.30 Taxi till busstationen!

15.05 anländer busstationen, bussen med avgångstid 15.00 har ej avgått så vi missade ej den!

16.30 15.00 bussen avgår, man gick inte tidigare pga för få passagerare!

20.00 bussen ankommer Gillimanuk (västra sidan på Bali där färjan till banyuwangi går från)

20.35 Färjan avgår mot Banyuwangi

21.25 Färjan anlöper Banyuwangi

Jörg o Twin plockar upp oss med deras bil, anländer till deras hem 21.55

Alltså 14 timmar så när som på 5 minuter!

Besök "vår" skola 2011 05 02

Då mail korrespondansen med skolan haft lite väl mycket av ”Nicke Lilltroll” över sig, dvs en massa konstigheter o missförstånd över sig besökte vi skolan för en summing upp o få läget klart för oss!

Det som per mail verkat konstigt reddes i stort sett ut på 5 minuter!

Dom framförde önskemål att stödet till de extra 15 elever som vi utlovat utökades till 22! Dvs 7 st till!

Det rymms dock inte inom vår ekonomiska ram! Redan de 15 extra tangerar "taket"

Sedan framförde man önskemål att vi skulle stödja ”vår grupp” med de Skolböcker de behöver köpa I början av Juni då ny termin börjar!

Skolans lärare framhöll det som viktigare än att skaffa de datorer för främst engelska undervisning som jag tänkt mig!

Man framhöll att för första gången så hade man inte haft någon som slutat pga att färäldrarna inte haft råd med skol kläder och böcker!

Dessa "skolböcker" för 90 elever kostar ca 4500 i svenska, o rymms inte alls innom vår ekonomiska ram!

När vi var färdiga med mötet så hade rycktet om att vi var dör spridit sig,

O ett 20 tal mödrar hade kommit dit för att tacka oss för hjälpen!

Likaledes ville ett hundratal elever nävtacka! Mycket känslosamt var det!

Helt klart betyder vår rätt begränsade hjälpinsats mycket för de föräldrar o elever som fått del av den!

Har problem med internet anslutningen här! Funkar endast temporärt!

Återkommer senare idag eller i morgon bitti med några bilder!

Tgvara
Användarvisningsbild
Svempa
Site Admin

Inläggav Svempa » 02 jul 2011 21:20

Bilder som tgvara skickat:

Bild
Stora skor små fötter.
Bild
KC visar hur datorn används vid undervisning i engelska.
Bild
Delar av "de våra".
Bild
Simon.
Bild
Barfota.
Bild
Gata i lite bättre område.

Tgvara kommenterade också de ekonomiska resurserna och skriver "Som du kommer att se från de mailen så påstod jag att jag var kort med pengar igen, men sen kom Twin o sa "men du lämnade ju en hög i vårt kassaskåp! Jag hade glömt dom! Så nu är läget under kontroll igen!"

Vi kan alltså glädja oss åt att det tilläggsbelopp vi tilldelade "skolprojektet" har använts på bästa sätt och att pengarna räckte till det viktigaste!
Användarvisningsbild
Svempa
Site Admin

Inläggav Svempa » 02 jul 2011 21:29

Mejl från Tgvara från 14 maj:

Hej Svempa!

Är hemma i KL sen en vecka! har haft lite rörigt så jag har inte hunnit med att skicka fler bilder!

Läraren som vi kallar "Den unge" med hans nyblivna hustru är den som främst hjälper oss med
utval av vilka som kommer på vår lista! Han bor i den del av stan nära skolan där de flesta av skolans elever kommer från!
Vi uppskattar honom o hans hjälp mycket!
Den bild jag kallat Gata i lite bättre... är från område ca 2 km bort från skolan efter genomfartsleden!

Staden är mycket "låg byggd" detta på grund av att det är förbjudet att bygga högre än den högsta palmen, vilket begränsar husen till 2 våningar!

Skickar oxå med ett par strand bilder!
Det är ca 5 Nm över till Bali!

På Banyuwangisidan så är det svart vulkansand på stranden!
På Bali sidan vit o fin sand! På Bali finns dock oxå långa o många stränder med vulkansand!

En Bild På Jörg när han är ute med sin Lacer jolle o vinkar av oss! Ser kanske lite konstigt ut med en utombordare på en Lacer, men det beror på att det kan vara upp mot 8 knops ström i sundet, ska man ta sig hem mot den strömmen o vinden mojnat så är snurran ett måste!

Vi tänker oss mot Sverige i Slutet av nästa vecka men har inte bestämt dag ännu!

Hälsar Tgvara

Bild
Genomfartsgatan.
Bild
Joerg i Lasern.
Bild
Läraren.
Bild
I skoaffären.
Bild
Stranden från seaside.
Bild
Stranden mot Bali.
Användarvisningsbild
Svempa
Site Admin

Inläggav Svempa » 21 sep 2011 12:20

Vi har nu erhållit slutredovisning från vår medlem Tgvara av den del av Energiminnespriset 2010 som tilldelades skolan i Banyuwangi. Kortfattat har pengarna som totalt uppgick till 25000 kr (15000 kr genom del i Energiminnespriset 2010 samt en extra tilldelning av 10000 kr, beslutad av föreningsstämman februari 2011) använts för att möjliggöra skolgång för sammanlagt 90 elever under ett år. Många av dessa elever hade annars av ekonomiska orsaker inte erhållit någon utbildning.

Redovisningen är gjord som en Excel-fil, som bifogas.
Bilagor
Energi help skola.xls
Redovisning av "skolprojektet"
(27 KiB) Nerladdad 2678 gånger
Användarvisningsbild
Svempa
Site Admin

Återgå till Energiminnespriset